Na zříceninu Příběnice - varianta 2 Tábor

Z Tábora na zříceninu Příběnice - varianta 2

Příjemný výlet kolem řeky po slavné Příběnické stezce zpřístupněné už od roku 1899. Doporučujeme vyjít od Švehlova mostu a auto ponechat na parkovišti u Restaurace Pintovka. Z vlakového i autobusového nádraží vás k Pintovce zavede červená turistická značka, lze využít i MHD (zastávka Pintovka). Na rozcestníku u Švehlova mostu následujte červenou turistickou značku ke studánce Eleonora. Jde o vydatný pramen s lehce radioaktivní vodou. Od ní pokračujte dále po červené po břehu řeky Lužnice, část cesty kopíruje naučná stezka Pintovka, na které se dozvíte třeba o koloběhu vody, místním poustevníkovi či řemeslech spojených s řekou. Stezka vás povede kolem Domečkova zátiší (dříve zde stála útulna pro turisty proti nepohodě počasí) a Vlčího dolu až k lávce Harrachovka, zde můžete na chvíli sejít z cesty a přejít na druhý břeh a občerstvit se v místní příjemné restauraci. Dále pak ale pokračujte po červené směrem na Příběnice. Čeká vás výhled na několik mlýnů, tunel v délce 32m a ochoz kolem Příběnické skály. Za ním na rozcestníku Příběnice – podhradí odbočte po žluté a vystoupejte právě na onu skálu až k samotné zřícenině s krásným výhledem na řeku.
V tuto chvíli máte za sebou 10km. Příběnice byly založeny ve 13. století Vítkovci, později je získal rod Rožmberků. Byl zde krátký čas držen Václav IV. a později také radikální husitský kněz Václav Koranda. Roku 1420 Příběnice dobyli husité a roku 1437, po uzavření míru mezi tábority a císařem Zikmundem, udělali Rožmberkové s husity dohodu, podle níž byly Příběnice pobořeny. Do dnešních dnů se dochovaly základy budov a část osmiboké věže. V podhradí je v sezóně otevřena restaurace, kde můžete načerpat síly do dalších kilometrů. Máte možnost buď pěti kilometrů po modré značce na vlak do Malšic a odtud zpět do Tábora (varianta I). Nebo se vrátit 10km po žluté značce přes lesopark Pintovka (varianta II). V případě žluté značky se dostanete na rozcestí U obrázku, kde vás 500m zacházka po zelené zavede k mohylovému pohřebišti z období halštatského až slovanského. Vraťte se z ní zpět na žlutou a pokračujte přes Dražičky kolem lomu až do lesoparku Pintovka. Zde se můžete zastavit u lesokoutku s muflony a další zvěří. Žlutá vás pak zavede až zpět ke Švehlovu mostu.

Varianta II: středně náročná trasa v úseku po žluté – místy prudké stoupání (odbočka k mohylám je prudce do kopce)