Chýnovské jeskyně, Tábor

56,5 km

Druh:
Cyklotrasa

Vyjedeme od autobusového nádraží v Táboře po cyklotrase č. 1174 silnicí na Mladou Vožici. V Záluží z cyklotrasy odbočíme na Smyslov. Před obcí najedeme na asfaltovou cestu vedoucí do Stříbrné Hutě. Odtud pokračujeme mírně stoupajícím kopcem přes železniční trať a na konci stoupání odbočíme vpravo. Za křižovatkou se nabízí velmi pěkný rozhled do kraje. Projedeme obcí Kloužovice a vjedeme do
Chýnova. V městečku stojí za povšimnutí barokní zámek, který vznikl v r. 1730 z původního gotického hradu. Na zámeckém dvoře se nachází starý kamenný stůl, u kterého podle pověsti stoloval Jan Žižka. S městečkem se pojí i jméno významného českého sochaře Františka Bílka. Některá díla z jeho tvorby najdeme na místním hřbitově, kde je sochař pochován. Cesta pokračuje po cyklotrase č. 1172 a vede k Chýnovské jeskyni. K jeskyni je nutno po několika kilometrech odbočit na cyklotrasu č. 1181 a z ní po již neznačené cestě na nejbližší křižovatce doprava. Směr označuje místní tabule. Jeskyně se nachází v nitru kopce zvaného Pecová hora – v minulosti zde byly v provozu pece na pálení vápence. Pro další cestu se vrátíme na křižovatku, z níž jsme odbočili k jeskyni, a pokračujeme po cyklotrase č. 1181 do obce Dolní Hořice. Zde cyklotrasu opustíme a na kraji obce odbočíme doleva po modré turistické značce. Ta zpočátku vede po asfaltové silnici, až dojedeme na křižovatku, kterou přejedeme přímo, a dostaneme se do obce Mašovice. Obec Chotčiny nám zůstane po pravé ruce. V Mašovicích se opět napojíme na cyklotrasu 1172, po které přes Pohnánec, Pohnání a Rodnou dojedeme do Mladé Vožice. Tento úsek trasy je dosti náročný, zejména vzhledem k členitosti terénu a nekvalitnímu povrchu asfaltové silnice. Z města vyjedeme po silnici č. 137 směrem na Načeradec, dojedeme do obce Běleč a odbočíme na asfaltovou cestu,
která nás vlnitým terénem zavede ke zřícenině hradu Šelmberk. Můžeme zvolit i druhou možnost, kola zanechat u chatové osady a k hradu dojít po červené turistické značce 1,5 km pěšky. Ta začíná ihned za městem a odbočuje vlevo ze silnice. Pro pokračování v cestě se musíme vrátit zpět do města a z náměstí vyjet na opačnou stranu po cyklostezce č. 1177, která nás přes Hlasivo, kde odbočuje doleva, Podolí a Jeníčkovu Lhotu dovede do městské části Čekanic u Tábora. Po přejetí přímo přes hlavní silnici se dostaneme k železniční trati a přes most k výchozímu bodu naší trasy - autobusovému nádraží.