Stolové Hory

Středně náročný výlet vede z Hronova přes Machov do osady Karlów v Národním parku Góry Stolowe v Polsku.  Mezi Machovskou  Lhotou a Karlówem musíme zdolat téměř pětikilometrové  prudší stoupání. Pěkný bude sjezd pod Błędne skały do obce Pstrążna a Žďárek. Výlet můžeme zakončit příjemným posezením v areálu sportovního letiště ve Velkém Poříčí.

Délka trasy:

Druh:
Cyklo - trek, horská kola

Zajímavosti na trase:
Kozinek – bývalý vodní panský mlýn na řece Metuji
Machov – městys pod stolovou hraniční horou Bor, bývalá roubená kovárna v dolní časti obce, barokní kostel sv. Václava ze 17. století
Machovská Lhota – bývalá roubená  evangelická fara z  románu Aloise Jiráska „U nás“, roubené chalupy
Karłów –  turistická osada v srdci NP Stolové hory, základna k pěším výstupům na Szczeliniec Wiełki (Hejšovina 919 m n. m.)
Fort Karola – skalní vyhlídka  na Stolové hory, bývalá pevnost při silnici z Karlówa do Kudowy Zdrój
Błędne  Skały  –  skalní bludiště, labyrint rozsedlin mezi mohutnými bloky skal
Pstrążna – malá osada, muzeum lidové architektury
Doly – osada při hranicích  s Polskem  součást obce Žďárky, bývalé černouhelné doly
Velké Poříčí – sportovní letiště

Hronov  –  Kozinek  (cyklo  č.  22,  červená  TZ, 4,2 km), Kozinek – Nízká Srbská (cyklo č. 4002 žluto-modrá, 4,2 km), Nízká Srbská – Ostra Góra (cyklo č. 4002, 5 km), Ostra Góra – Fort Karola (symbol kola červené a zelené značení,  8 km), Fort  Karola  –  Pstrążna  (červená  cyklo  značka, 9 km), Pstrążna – Hronov (cyklo č. 4281, neznačená polní cesta a cyklo č. 22, 10 km)

Popis trasy:
Výlet do polského národního parku Gór Stolowych začínáme na náměstí Československé armády v Hronově. Sledujeme cykloznačení č. 4020 a 22, které nás společně s červenou TZ vede pod Jírovou horou a kolem Velkého Dřevíče proti proudu řeky Metuje. U bývalého mlýna Kozinek křížíme komunikaci číslo 303. My před mlýnem stále sledujeme červené značení. Objedeme zalesněný ostrov, přejdeme železný mostek přes Metuji a dřevěný přes potok Židovka. Po příjezdu na silnici odbočíme vpravo a sledujeme cyklotrasu č. 4002 (pásové modré značení). Míjíme Vysokou Srbskou, projíždíme Machov a Machovskou Lhotu, abychom za mírného stoupání přijeli k turistickému hraničnímu přecho- du u polské osady Ostra Góra. Čeká nás 5 kilometrů stoupání ve stínu lesa a skal do obce Karlów. Odměnou nám je výhled na nejvyšší vrchol Stolových hor Szczeliniec Wielki (919 m n. m.) v samém srdci národního parku. Doporučujeme nechat kolo v Karlówě a udělat si výšlap na výše zmíněný vrchol. Naše cyklotrasa pokračuje z Karlówa po silnici ve směru do Kudowy Zdrój (pásové značení kola zelené a červené značky). Po necelých dvou kilometrech je u pravé strany silnice v průsmyku (790 m n. m.) pěší odbočka k bývalé pevnosti Fort Karola. Pěší vycházka se vyplatí, neboť z vrcholu pevnosti je krásný výhled na Stolové hory. Pokračujeme za stálého klesání k parkovišti a odbočce k Błędnym Skałam. Sledujeme naší cyklotrasu a znovu stoupáme po úzké asfaltové silničce. Pozor na auta, která jezdí k parkovišti u Błędnych Skał. Po dalším kilometru dojedeme k rozcestí, naše trasa vede stále rovně a sjíždíme po zpevněné lesní cestě zvané Droga Aleksandra až k asfaltové silnici pod osadou Bukowina Kłodzka. Čeká nás prudký sjezd nad obec Pstrążna. Hned na první křižovatce odbočíme vpravo a na další opět vpravo. Držíme se našeho značení a sjíždíme obcí ke Skansenu Kultury Ludowej. Naproti skansenu mírně v kopci se nachází oblíbená výletní rybí restaurace. Trasa pokračuje po cyklotrase na turistický hraniční přechod Doly. Projíždíme v místní části obce Žďárky, kde se v minulosti těžilo černé uhlí. Sledujeme cyklotrasu č. 4281, která nás navede do obce. Na hlavní křižovatce u obchodu potravin odbočíme vpravo do kopce. Otevírají se pěkné výhledy k Orlickým a Stolovým horám. Než začneme mírně klesat, odbočíme vlevo po neznačené zpevněné cestě a kolem vesnické usedlosti přijedeme ke sportovnímu letišti ve Velkém Poříčí. Z letiště dojedeme za stálého klesání do Velkého Poříčí. Na první křižovatce u hlavní silnice odbočíme vpravo a cyklotrasa č. 4020 a č. 22 nás navede zpět do Hronova.

Celkem: 40,5 km, doba jízdy včetně občerstvení 5 - 6 hodin.

Foto By Jacek Halicki - Praca własna, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40253371