Po stopách těžby

Pro:
Dospělí, rodiny s menšími dětmi

Ostrava hl. n., sad Boženy Němcové, Koblov, Landek, Petřkovice, Bobrovníky, Jasénky, Děhylov, žst.

Délka trasy: 18 km
Čas:  5-6 h
Start a cíl: Ostrava, hl. n., Děhylov, žst.

Charakteristika:
Nenáročná pěší trasa s možným zkrácením, která vede do jednoho z nejznámějších ostravských muzeí. V první části trasy je vhodný krátký přesun hromadnou dopravou. Po prohlídce Hornického muzea nabízí výlet několik variant pokračování: návrat hromadnou dopravou, krátký výlet kolem vrchu Landek nebo prodloužení výletu až do Děhylova, odkud je dobré železniční spojení.

Popis trasy:
Z železniční Ostrava – hlavní nádraží se vydejte podél tramvajových kolejí. Po 300 m se na levé straně na malém náměstí nachází kostel, kolem kterého projděte zprava a na křižovatce pokračujte rovně na ulici Zákrejsova, kde se nachází hasičské muzeum, které můžete podle zájmu navštívit.
Od něj pokračujte několik desítek metrů zpět a odbočte doleva. Jděte stále rovně, až dojdete na výraznou silnici (Sokolská třída), kde přejděte na druhou stranu, kde se nachází autobusová zastávka „sad Boženy Němcové, odkud vám často jezdí městská hromadná doprava, ve směru na Petřkovice. Po přibližně 2 km vysedněte na zastávce „Hornické muzeum“ a jděte doprava po červené značce, která vás dovede přímo ke vstupu do areálu Muzea.
Po prohlídce muzea můžete výlet ukončit a vrátit se zpět hromadnou dopravou. V případě klasického vedení trasy vyjděte z areálu muzea a po 300 m zahněte ostře doleva na červenou značku.Jděte stále podél řeky Odry až do obce Koblov, kde zabočte ostře doleva na zelenou značku. Trasa překoná během krátké chvíle výraznější převýšení a dovede vás na rozlehlý plochý vrchol Landek (280 m n. m.). Z něj buď pokračujte dále po zelené značce, nebo odbočte na naučnou stezku, která se k zelené značce zanedlouho připojí. Klesající lesní cesta vás dovede zpět k autobusové zastávce „Hornické muzeum“. Odtud je opět možný návrat do železniční stanice Ostrava hromadnou dopravou.
Trasa však nabízí ještě možnost pokračování po zelené turistické značce. Ta vede nejprve do okrajové části Petřkovic, prochází Ludgeřovickým lesem až do obce Bobrovníky. Odtud značka k osadě Jasénka u řeky Opavy, kde zabočuje mírně doprava a vede podél řeky Opavy až do železniční stanice Děhylov.

Zajímavosti po cestě
Černý les u Šilheřovic
Na severozápadním okraji Ostravy se rozkládá přírodní rezervace Černý les, založená v roce 1970 na území o rozloze 8 ha. Lokalita se skládá ze dvou osamocených částí, ve kterých se nachází původní skladba stromů v podobě dubů a buků. Stromy zde dosahují stáří až 150 let.

Ludgeřovice
Ludgeřovice vznikly v roce 1305 původně jako dřevařská osada. Teprve postupem času se v obci a jejím okolí přešlo těžbě uhlí. Významnou památkou obce je římskokatolický chrám sv. Mikuláše, postavený v roce 1907. Kostel byl postaven v novogotickém stylu z červených pálených cihel a jeho věž měří 75 m.

Slovanské hradiště na Landeku
V oblasti vrchu Landek se kromě pozůstatků těžby nachází také archeologické naleziště. Průzkumy odhalily, že území bylo před více než 25 000 lety osídleno lovci mamutů. V 8. století zde bylo vybudováno středověké hradiště a ve 13. století hrad. V padesátých letech byla v oblasti nalezena v miniaturní soška, přibližně 5 cm vysoká „Landecká (Petřkovická) Venuše“. Ta je zajímavá tím, že na rozdíl od ostatních sošek z této doby znázorňuje štíhlou ženu.

Hornické muzeum OKD Landek
Na okraji Petřkovic se nachází ojedinělý areál, který je největším hornickým muzeem v Česku. Celá oblast Landeku, kde se nachází mnoho důlních děl, skalních výchozů a další pozůstatků těžby byla v roce 1992 vyhlášena národní přírodní památkou. Povrchová část muzea ukazuje přehled skutečných důlních strojů.  V několika budovách muzea je umístěno mnoho zajímavých těžebních exponátů. Jednou z nejzajímavějších atrakcí je expozice věnovaná důlnímu záchranářství, která je ojedinělá i v celosvětovém měřítku. Součástí muzea je také podzemní expozice, v rámci které návštěvníci projdou část podzemí a do podzemí budou „fárat“ přímo jednou z těžebních klecí.Pro návštěvníky je připraveno několik prohlídkových okruhů.

Doprava
V první části výletu je vhodné využít městské hromadné dopravy mezi zastávkami „sad Boženy Němcové“ a „Hornické muzeum“. Spoje jezdí v krátkých intervalech v dostatečném množství.

Kontakty
Hornické muzeum OKD Landek
Pod Landekem 64, 725 29, Ostrava – Petřkovice
Tel.: +420 596 131 804
Fax: +420 596 131 847
www.muzeumokd.cz, hornicke.muzeum@okd.cz

Otevírací doba:
muzeum je otevřeno celoročně, vstupy jsou v každou celou hodinu
Areál: pondělí – neděle: 9:00 – 19:30
Expozice: pondělí – neděle: 9:00 – 18:00

Tip
Hasičské muzeum města Ostravy
V městské části Ostrava – Přívoz se v bývalé budově dobrovolného hasičského sboru nachází hasičské muzeum. Expozice funguje od roku 2005 a je rozdělena celkem do šesti částí a názorně ukazuje vývoj hasičské techniky a hasičství v průběhu posledních dvou století.