Na kolech Jantarovou stezkou

Pro:
Dospělí, malé i větší děti, kolo

Teplice nad Bečvou – žst., Zbrašovské jeskyně, Nad Jezírky, Maleník – rokle, Maleník – rozc., dále podle variant:
Krátká varianta: Na Lipové skalce, Rybáře – lávka,  Teplice n/B
Dlouhá varianta: Nad Hubertem, Pod Krásnicí, Pod Helfštýnem, (Helfštýn), Týn nad Bečvou, Rybáře – lávka a dále po trase krátké varianty

Délka trasy: 11/25 km
Čas: 2 - 6 h
Start a cíl: Teplice nad Bečvou – žst.

Charakteristika:
Výlet vás zavede do Zbrašovských aragonitových jeskyní a poklidných lesů západně od teplických lázní. Trasu si také můžete sami délkou přizpůsobit podle chuti – nejdelší varianta vede až na Helfštýn.

Popis trasy:
Výhodným výchozím místem je vlaková stanice v Teplicích, leží na druhém břehu Bečvy, kde je již také snazší parkování autem. Červená turistická značka vás dovede nejprve k lávce přes řeku vzdálené asi 300 m, a přejedete přes ni. Značka vás pak povede kolem vstupu do jeskyní a i dále přes část Zbrašov.
Od Zbrašova směrem na západ pojedete po silnici do kopce, provázeni značením cyklotrasy 6237/6240/5 (Jantarová stezka) a stále také červené turistické značky. Míříte k lesům okolo vrchu Polomná; po ¾ km od hranice lesa přijde v levé zatáčce místo, kde obě značky i vaše trasa uhýbají ze silnice naopak doprava, aby vás cesta vedla dále lesem po úbočí hřebene Křivého. Asi po dalších 1,5 km od odbočky minete po sobě dvě rozcestí, Nad Jezírky a Maleník – rokle, přes která pojedete stále rovně. Po dalších 1,5 km od nich přijde rozcestí Maleník, kde se můžete rozhodnout, zda pokračovat rovně na delší variantu cesty, nebo zabočit vpravo po žluté turistické značce a zvolit tak krátké vedení. To vede z kopce přes Na Lipové skalce a dále rovně po žluté až na ke břehu Bečvy a cyklotrase č. 6237, po níž zabočíte doprava. Zde se cesta napojuje na dlouhou variantu, kterou popíšeme dále.
Jantarová stezka vás povede od vrcholu Maleníku, který na rozcestí míjíte, nyní téměř rovně po hřebeni až znovu na silnici, po níž pak ujedete asi další 2 km. Po nich, v levé zatáčce na rozcestí Pod Krásnicí, pojedete rovně po červené turistické značce a dočasně Jantarovou stezku opustíte. Pěšina vede přímo k Helfštýnu, nejvzdálenějšího bodu na strase, odkud se budete okruhem vracet.
Na rozcestí Pod Helfštýnem můžete jet doprava na hrad a pak zpět, nebo rovnou doleva dolů do Týna nad Bečvou. Zde na návsi pojedete doprava, ulicí Svobody vás povede žlutá turistická značka. Po 800 m žlutá vede doprava, ale vy pojedete naopak doleva a pak se již držte pravým obloukem na cyklotrase Bečva (6237). Vede po široké zpevněné cestě mezi poli zhruba na východ, později se přimkne k toku řeky a povede vás až do Rybářů vzdálených od Týna asi 6 km. Zde u lávky na stejnojmenném rozcestí již opět vedou krátká i dlouhá varianta společně, dále rovně podél řeky již směrem na Teplice nad Bečvou. Zde nakonec vyjedete u mostu, který však nepřejedete, ale dáte se vpravo podle značení cyklotrasy 6139 třídou Generála Svobody. Tak se dostanete zpět těsně ke vstupu do jeskyní, kde jen stačí u hotelu Janáček dát se z hlavní vlevo (zákazem vjezdu) nejkratší cestou k lávce přes Bečvu.

Zajímavosti po cestě
Zbrašovské aragonitové jeskyně
Zbrašovské aragonitové jeskyně u Teplic nad Bečvou jsou unikátním jeskynním systémem v celoevropském měřítku. Byly objeveny v roce 1912 a pro veřejnost zpřístupněny v roce 1926. Chodby jeskyní krášlí gejzírové stalagmity a kulovité sintrové povlaky ne nepodobné koblihám. Spodní, nejnižší dno jeskyní trvale plní oxid uhličitý. Zároveň jde o nejteplejší jeskyně u nás, kde je po celý rok stálá teplota 14°C. Nedaleko odtud se nachází také Hranická propast, která je nejhlubší v České republice. Hladinu vody tu zahlédneme v hloubce -69,5 metru. Dosud nejhlubší měření v zatopené části dosáhlo ještě o 220 m hlouběji. Jak hluboko však propast skutečně sahá, dodnes nevíme.

Otevírací doba:
leden - březen, prosinec zavřeno
duben po: zavřeno út – pá: 9.00 – 16.00, so, ne: 9.00 – 16.00
květen, červen po: zavřeno út – pá: 9.00 – 16.00, so, ne: 9.00 – 17.00
červenec, srpen po: zavřeno, út – pá: 9.00 – 17.00, so, ne 9.00 – 17.00
září, říjen po: zavřeno, út – ne: 9.00 – 16.00
listopad po – pá: na objednávku, so, ne: zavřeno

Lázně Teplice nad Bečvou
Lázně Teplice nad Bečvou leží nedaleko Hranic na Moravě v údolí na řece Bečvě mezi kopci Maleník a Hůrka. Zaměřují se na léčbu za pomoci přírodní alkalické zemité kyselky, která se využívá především k ozdravným koupelím se specializací na kardiorehabilitaci pacientů, prevenci vzniku srdečních a mozkových příhod a celkové ozdravení organizmu. Díky tomu patří Teplice nad Bečvou mezi nejvýznamnější lázně v celé České republice.

Ubytování
Přímo v sousedních Hranicích je k dispozici autokemp, v Teplicích si můžete vybrat z několika penzionů ležících na okraji obce jen kousek od jeskyní.

Autokemp Hranice
Pod Hůrkou 396, Hranice I-Město
Tel.: +420 581 601 633, +420 604 931 499
autokemphranice@seznam.cz

Doprava
Vlakem se do Teplic nad Bečvou jezdí většinou přes Olomouc a sousední Hranice na Moravě, spoje jsou zhruba každé dvě hodiny. Vlastním autem lze parkovat přímo u nádraží, v oblasti lázní na druhém břehu řeky je to značně obtížné.

Kontakty

Tel.: (+420) 581 797 093
www.helfstyn.cz

Tip
Nedaleko vlakového nádraží, odkud se na cestu vydáte, se nachází další velmi významná geologická zajímaovost, tzv. Hranická propast. Budete-li chtít, dovede vás k ní červená turistická značka.