Na horských a trekingových kolech po Chřibech

Po cestách i necestách, jak to jen s dětmi v sedačce jde

Pro:
Dospělí, malé i větší děti, kolo

Modrá, Modrá – rozhledna, (Králův stůl), U Duba, Bunč, Vápenky, Zlacká studánka, Salaš – dolní, Salašský potok – hájovna, Velehrad, Modrá

Délka trasy: 24,5 km
Čas: 2 - 5 h
Start a cíl: Modrá, skanzen

Charakteristika:
Cestou od Modré k Bunči pojedete z většiny po aasfaltu, ale především po lesních těžařských cestách umožňujících bezpečné použití dětských sedaček na kolo.

Popis trasy:
Od skanzenu v Modré úvodní část výletu vede po cyklotrase č. 5157/5013 značené již na Bunč, ke kterému to však zatím ještě máte kus cesty. Asi 2 km pojedete stále rovně po silnici, minete rozhlednu a asi 500 m za ní přijde rozcestí, kde značení 5157 vede doleva a 5013 rovně dál po silnici. Odbočte vlevo, těžařská lesní asfaltka vás povede dále postupně stále mírně do kopce kolem menších rybníků a hájovny Orlová až k odbočce ke Královu stolu po modré turistické doprava. Máte-li přívěs za kolo, pak to nebude právě nejpohodlnější cesta pro vašeho potomka, ale s běžnou sedačkou jde jet a Králův stůl je místem pro děti jistě zajímavým. Po návratu zpět na trasu pokračujete dále po ní stále do kopce.
Na rozcestí U Duba již vaše cesta vyústí zpět na asfaltové silnici a vede opět souběžně s cyklotrasou č. 5013, k Bunči zbývá asi 5,5 km a jede se stále rovně.
Zpáteční cestu od Bunče vám ukáže prozatínně značené cyklotrasa č. 5018 a zpočátku i souběžně značená modrá i zelená turistická značka. Postupně se již během několika set metrů obě odpojí a vy již budete pokračovat dále po asfaltce a cyklotrase. Pokud máte rádi terény, můžete jet i mírnou zkratkou po modré. Cyklotrasa vás dovede asi po kilometru na rozcestí, kde se dáte doleva, a po necelém kilometru se zleva opět přidá modrá turistická značka – případně přijedete právě po ní, pokud zvolíte tuto terénní variantu. Obě značky vás pak dále povedou již po lesní asfaltce víceméně z kopce postupně přes rozcestí Vápenky, Zlacká studánka a Salaš – dolní, a i nadále pojedete po těchto značkách. Po kilometru od Salaše budete mít další možnost volby mezi jízdou po silnici a lehce terénní cestou, doporučujeme jet doprava po modré turistické a široké cestě vedené podél okraje lesa kolem velehradského kempu, odkud to je do Velehradu již posledních 1,5 km. Odsud do Modré již trefíte i dojedete snadno, třeba – jak jinak – po modré turistické.

Zajímavosti po cestě
Bunč
Bunč je pradávnou křižovatkou poutníků. Jeho zvláštní jméno zřejmě souvisí s právníkem velehradského konventu Christianem Alexem Buntschem, který místo v roce 1682 využíval jako útočiště před morovou nákazou. V roce 1921 postavil na Bunči kroměřížský Klub československých turisrů útulnu, která patřila mezi nejvyhlášenější v republice. Její pohostinství vyhledávali poutníci směřující na Velehrad, stejně jako výletníci. V roce 1934 vznikl projekt první československé dálnice, která měla vést m.j. také před Bunč. V roce 1939 skutečně započaly přípravné práce, které pokračovaly do roku 1942.

Králův stůl
Známý blok hrubozrnného pískovce najdeme zhruba 4 km před obcí Modrá. Vzhledem k tomu, že na něm byly rozeznány keltské runy, pojí se s ním nejedna legenda. Archeologické výzkumy přinesly zjištění, že kámen sem byl dopravem uměle a to již v pravěku. Snad byl součástí tehdejšího slunečního kaledáře, snad astronomickou pomůckou, možná tu probíhaly i volby slovanských kmenových králů.

Přírodní park Chřiby
Horské pásmo Chřiby je nejzápadnějším výběžkem Karpat a nejvyšší částí Středomoravských Karpat, které oddělují roviny Hané od jižních rovin Slovácka. Nejvyšími body zalesněné vrchoviny jsou Brdo (586,7 m n.m.) a Ocásek (553,4 m n. m.). Přírodovědecky i  historicky je oblast velice zajímavá. Archeologické výzkumy dokládají dávné osídlování krajiny a dějiny Velkomoravské říše.  Na území Chřibů se nachází 12 maloplošných chráněných území, z toho 4 přírodní rezervace, 8 přírodních památek a 2 přírodní parky.

Ubytování
Ubytovat se lze ve Velehradu i Modré nebo přímo v penzionu na Bunči. Jediný kemp je těsně nad Velehradem po cestě na Bunč:

Autokemp Velehrad
Tel.: +420 572 571 183, +420 603 415 490
autokemp@sm-reality.cz, www.sm-reality.cz
GPS: 49°7'5.835"N, 17°22'52.564"E

Doprava
Do Modré nevede vlaková trať, nejbližší stanice je ve Starém Městě u Uherského Hradiště (4 km).

Kontakty

info@bunc.cz, www.bunc.cz

Tip
Návštěva Uherského Hradiště
Od Modré to máte do centra Uherského Hradiště přibližně 7 km. Chcete-li poznat města této části naší vlasti lépe, pak Hradiště je jedním z nejhezčích cílů. Lze jet jak na kole po cyklotrase 5013.