Od Brna až k Novým Mlýnům

Pro:
Dospělí, malé i větší děti, kolo, přívěs za kolo

Brno – hlavní nádraží, Horní Heršpice, Rebešovice, Rajhradice, Opatovice,  Blučina, Židlochovice, Žabčice, Přísnotice, Vranovice, Ivaň, Strachotín, Popice, vlakem zpět do Brna

Délka trasy: 44 km
Čas: 3 - 7 h
Start: Brno – hlavní nádraží
Cíl: Popice, žst.

Charakteristika:
Jednosměrně vedený výlet od Brna až k Novomlýnským nádržím ležícími již přímo pod Pálavou. Téměř stále se jede po asfaltu, lze použít i přívěs za kolo a v případě potřeby si můžete trasu zkrátit nebo upravit a jet vlakem – přímá trať vede vždy nedaleko.

Popis trasy:
Výhodným výchozím místem na trasu je brněnské hlavní nádraží. Nádražní ulicí se (s nádražní budovou za zády) dejte vlevo, po 300 m dojedete na světelnou křižovatku a zde pojedete rovně po Nových Sadech. Tento úvodní úsek je ještě poměrně rušný, ale již za mostem přes Svratkku, přes který přejedete za dalšími semafory, se již napojíte doleva na klidnou městkou cyklostezku, cyklotrasu č. 1. Ta vede krátce, asi 400 m, po pravém říčním břehu, aby na dalším mostě přešla zpět na levý a podél něj pak již pokračovala k jižnímu okraji Brna, do Horních Heršpic.
Zhruba po 9 km od počátku trasy dojedete na křižovatku a rozcestí cyklotras, kde se dáte ostře doleva namísto cyklotrasy č. 1 již po č. 4, Jantarové stezce. Objedete tak vodní čističku a podle značení cyklotrasy pokračujete k Rebešovicím, do kterých se můžete dostat odbočením před lesem buď doleva po silnici nebo doprava po široké polní cestě. Od Rebešovic jsou to již jen necelé 2 km do Rajhradic, kterými se projíždí stále po cyklotrase č. 4, ovšem doporučujeme si udělat odbočku u obecního úřadu doprava po cyklotrase 404 ke zdejšímu klášteru (1,2 km), který patří mezi nejcennější architektonické klenoty celého jižního Brněnska. Návrat na trasu je po stejné cestě zpět, u úřadu a hospody doprava a pak již pokračujete po cyklotrase č. 4 dále na jih.
Cesta vás vede po vedlejších silnicích přes Opatovice, cyklotrasa nese kromě čísla 4 i několik dalších označení (Brněnská, Jantarová stezka, Krakow - Wien) a povede vás postupně přes Opatovice až k mostku přes Litavu těsně před obcí Blučina. Ještě před mostkem se dejte po cyklotrase doprava, řeka se přejíždí až po dalších 2 km stále podle značení a dostanete se tak do Židlochovic, kde přejedete i Svratku. Dále cyklotrasa vede po polní cestě do sousedních Žabčic, odsud již opět po silnici do Přísnotic a Vranovic. To se již nacházíte od Novomlýnských nádrží poměrně nedaleko a krajina pozvolna změní ráz. Cyklotrasy č. 4 se držte i nadále, po ní tedy projedete Vranovicemi a směřujete dále na Ivaň.
V Ivani lze jet po kterékoliv ze dvou značených cyklotras, jak Mikulovskou odbočující u kostela doleva, tak případně tou odbočující až těsně za řekou Jihlavou o 200 m dále. V případě volby druhé jmenované se po 2,5 km od Ivaně přejíždí po mostku (dočasně po modré turistické značce) na druhý břeh, pak přejedete i Svratku a na rozcestí Pouzdřany-rybník po dalším kilometru se jede vpravo. Společně s několika cyklotrasami zde vede i žlutá turistická značka, která vás povede již přímo podél břehu Střední (Věstonické) nádrže. Strachotínský rybník můžete objet zprava i zleva, v každém případě se ve Strachotíně odbočuje nakonec doleva po červené turistické značce, která vede posledním úsekem k nádraží do Popic. Odsud již zbývá jen dojet vlakem do Brna, ale samozřejmě předtím by byla škoda si neužít krásy Nových Mlýnů.

Zajímavosti po cestě
Klášter v Rajhradicích
Benediktinský klášter v Rajhradicích založil na místě někdejšího velkomoravského hradiště v roce 1048 kníže Břetislav I. Dnešní podoba komplexu je barokní podle návrhu J. B. Santiniho. Výstavba však byla zahájena až po jeho smrti r. 1727 a protáhla se za polovinu 18. století. K areálu kláštera vede přes řeku Svratku barokní kamenný most z r. 1760. Dominantu klášterního areálu tvoří kostel sv. Petra a Pavla. Roku 1813  bylo dosavadní proboštství povýšeno na opatství. V 19. století byl klášter střediskem vzdělanosti, především v oboru historických věd a chrámové hudby. Působili zde mj. moravský topograf Gregor Wolný a historiograf Beda Dudík. Klášter prochází od 70. let 20. století opravami, které trvají dodnes.

Otevírací doba:
PAMÁTNÍK PÍSEMNICTVÍ
celoročně denně mimo po: 9.00 – 16.00
OPATSKÝ CHRÁM
celoročně: 9.00 – 17.00

Vodní nádrž Nové Mlýny
Nedaleko Pálavy se na řece Dyji rozkládá rozlehlá soustava tří vodních nádrží Nové Mlýny. Tvoří ji přehradní nádrže Horní Mušovská, Střední Věstonická a Dolní Novomlýnská. Výstavba vodního díla sice významně narušila do té doby největší lužní krajinu ve střední Evropě, měla však praktický důvod. Cílem bylo zabránit každoročním záplavám a podpořit zemědělskou výrobu. Zatímco horní a dolní nádrž slouží pro závlahy a rekreaci, střední je vyhlášena přírodní rezervací. Z její hladiny vyvstávají umělé ostrůvky pro hnízdění ptáků, uprostřed je na jednom z nich zachován románsko gotický kostel sv. Linharta, pozůstatek zatopené vsi Mušov.

Ubytování
U Novomlýnských nádrží se nachází hned několik kempů s chatkami nebo bungalovy, ale i pro stany nebo karavany.
Kempy nejblíže trase jsou tyto:

Autokemp Free Star

info@ulangru.cz, www.ulangru.cz
GPS: 48°53'13.573"N, 16°39'15.396"E

Doprava
Cíl v Popicích spojuje s Brnem přímá vlaková trať, na níž všechny stavějící vlaky jsou osobní a bez problémů přepravují kola.

Kontakty
Turistické informační centrum Brno
Nádražní 506/8, Brno-město
Tel.: +420 542 221 450, +420 542 213 061
info@ticbrno.cz, www.ticbrno.cz

Benediktinský klášter Rajhradice
Rajhrad, Klášter 1
Tel.:    +420 547 230 027, 547229136 (památník písemnictví)
benediktini@volny.cz; benediktini@centrum.cz, www.muzeumbrnenska.cz/rajhrad.htm, www.rajhrad.cz/benediktini

Tip
Výlet je nejlépe absolvovat z kraje léta, kdy je ještě voda v Novomlýnských nádržích čistá a osvěžující. Nachází se zde také hned několik kempů s chatkami nebo bungalovy, které můžete využít k přenocování téměř bez vybavení a druhý den podniknout výlet okolo nádrží, které skýtají hodně hezkých míst i cest.