Výlet na Kuks

Na kole nebo pěšky ze Dvora Králové na krásný zámek

Pro:
Dospělí, malí i větší děti, (kolo/pes)

Trasa:
Dvůr Králové – žst., Krakonošova vyhlídka, Žirecká podstráň, Betlém – Braunovy sochy, Stanovice – most, Kuks – most, Kuks – hospital, Kuks – žst., (vlakem zpět)

Délka trasy: 9 km
Čas: 2 – 4,5 h
Start a cíl: Dvůr Králové – žst.
Možnosti občerstvení: Stanovice, Kuks

Charakteristika:
Na Kuks můžete jít od vlaku ve Dvoře Králové jak pěšky, tak jet na kole. Cesta je pohodlná a velmi snadná, během ní spatříte také slavný Braunův betlém – ojedinělé sochařské výtvory ve skále. Návrat zpět je vlakem, nebo na kole můžete jet po téže cestě sami.

Od vlakové stanice ve Dvoře Králové nejprve pojedete asi 150 m směrem do města a pak odbočíte doleva přes koleje. Odsud je již značena žlutá turistická značka, která začíná stoupat do úvodního kopce nejprve po silnici a po 200 m od přejezdu odbočí ostře doleva na lesní cestu. Volí tak nejkratší cestu do svahu, ve kterém budete nejprve nabírat výšku, ve které vede již pohodlná a po rovině vedená cesta ke Kuksu. Asi po dalších 250 m již stoupání ustane a po žluté značce pokračujete dále. Souběžně již vede cyklotrasa č. 4133, jede se po vrstevnici po asfaltové lesní cestě stále rovně. U Krakonošovy vyhlídky jen žlutou vystřídá červená turistická značka a po ní pokračujete dále rovně, přes Žireckou podstráň, až vyjedete na silnici kousek od vlakové zastávky v Žirči. Zde vede červená doprava, odbočte s ní a pak máte dvě možnosti: buď se držet stále červené vedoucí nejkratší cestou k Braunovu betlému, ale jde se do kopce po pěšině; nebo lze jet stále po silnici a po kilometru doleva po žluté, stoupání je mírnější. V obou případech vyjedete přímo u betléma, od kterého se pokračuje opět po červené, nyní již z kopce. Trasa vede po pěšině, pro děti je lépe jít pěšky. Sejdete až ke kolejím a pokračujete dále přes ně, 250 m okrajem pole až na silnici, kde červená značka vede přes křižovatku rovně. Zakrátko dojedete na most, hned za ním se opět odbočuje po červené doprava na cestu – nejprve vede po asfaltu, pak přejde v pěšinu kopírující břeh Labe. Pěšina vás dovede až k dalšímu mostu již v Kuksu, kde máte obec vlevo a zámek již spatříte na vršku vpravo. Přímo k zámku vede široké pohodlná cesta, schody objíždí cesta zleva.
Po návštěvě špitálu již zbývá jen dojet k vlakovému nádraží, leží za zámeckým parkem mírně vpravo, vede k němu neznačené cesta. Odsud jezdí přímé osobní vlaky zpátky do Dvora Králové.

Zajímavosti po cestě:
Zámek a špitál Kuks
Kuks je velmi zvláštním a pozoruhodným zámkem, nerozlučně spjatý se jménem jednoho z nejvzdělanějších můžů své doby v Čechách, hraběte Františka Antonína Šporka. Ten se narodil r. 1662, studoval nejprve v Kutné Hoře, pak na pražské univerzitě, a především hodně cestoval po Evropě. Časem pojal myšlenku zbudovat na místě léčivého minerálního pramene nedaleko jeho hradišťského sídla nové lázeňské a společenské středisko. Pojetí má původ ve Francii, architektura i sochy měly podle tehdejšího trendu harmonicky splývat s krajinou. Celý barokní komplex sloužil především jako špitál a jeho hlavní prohlídkový okruh Vás tedy zavede například do vnitřních prostor bývalého hlavního nemocničního sálu. Prohlédnete si ale i krásný kostel nejsvětější Trojice, sakristie nebo barokní lékárny U granátového jablka.
Je zde instalován také model kukského údolí, ze kterého spatříte běh historie tohoto unikátního barokního komplexu. Díky obrazové výzdobě si také budete moci přiblížit osobnost zakladatele Kuksu Františka Antonína Šporka a jeho rodiny, nebo pečovatele zdejšího špitálů – řád Milosrdných bratří. S Kuksem je ale spjato především jméno nejvýznamnějšího českého barokního sochaře Matyáše Bernarda Brauna, jehož sochy spatříte po celém zámeckém areálu. Slavné jsou zejména originály alegorií Ctností a Neřestí, které naleznete v lapidáriu.

Braunův betlém
Po cestě ještě před Kuksem bude projíždět nebo procházet kolem velmi pozoruhodného místa, kterým je lesní zátiší plné monumetálních barokních soch svatých, poustevníků a reliéfů s biblickými výjevy. Jejich autorem není nikdo menší než Matyáš B. Braun a potřebné informace k jeho dílu se dozvíte z popisek a informačních panelů zdejší naučné stezky.

České farmaceutické muzeum (ČFM)
V Kukském špitálu sídlí také muzeum farmacie, které vám nabídne zajímavou expozici popisující vývoj lékáren a laboratorní i tovární výroby léčiv a přípravků od baroka do 20. století. Spatříte tedy dnes již vzácné hmoždíře, reliéfy, obrazy a lékárenské nádoby (stojatky). Budete si dokonce moci vyzkoušet práci barokního lékárníka a rozmělňovat léčiva v třence, vyrábět tablety či vylisovat čípky, nebo číst recepty, vydávat léky a podávat rady o jejich užívání.

Kontakty:

Tel.: (+420) 602 955 589
dvorak-lanzov@seznam.cz

Doprava:
Vlakem: stanice Kuks leží na trati (Pardubice) - Jaroměř – Dvůr Králové – Stará Paka - (Liberec). Stanici najdete na západ od hospitalu.
Autobusem: autobusová zastávka leží na silnici spojující Jaroměř a Dvůr Králové (Trutnov). Najdete ji na okraji obce, u benzínové pumpy.
Autem: ze zaparkovat na záchytném parkovišti při vjezdu do obce.

Z Kuksu zpět do Dvora Králové jezdí přímé vlaky každé 2 hodiny (2 zastávky, 7 km, 8 min)

Tip:
Pokud jste ve Dvoře Králové autem, doporučujeme navštívit tamní Zoo. Pěšky je od nádraží 3,5 km a od centra města 1,5 km.