Na Valdštejn a Hrubou Skálou

Cestou mezi Turnovem, Valdštejnem a Hrubou Skálou
Výlet na kolech pro celou rodinu nejatraktivnějšími částmi Českého ráje

Pro:
Dospělí, malé i větší děti, kolo

Trasa:
Žst. Turnov-město, Pelešany, Valdštejn, U Kavčin, Jižní sedlo, Latinsko, Bukovina, Adamovo lože, Hrubá Skála (zámek), Hrubá Skála (obec), Doubravice, Lázně Sedmihorky, Rovinka, Pelešany, Žst. Turnov-město

Délka trasy: 20 km
Čas: 2 - 4 h
Celkové převýšení: 320 m
Start a cíl: Žst. Turnov - město
Možnosti občerstvení: Turnov, Pelešany, Valdštejn, Hrubá Skála (zámek), Lázně Sedmihorky

Charakteristika:
Trasa je vhodná jak pro horská, tak trekingová nebo cestovní kola. Není náročná ani profilem, ani povrchem, jede se jen po zpevněných cestách téměř mimo běžné silnice s provozem aut a děti tedy mohou jet i samy.

Od vlakové zastávky Turnov – město se vydejte po cyklotrase 4010/4078, vedou hned za přejezdem doleva. Jede se rovně necelý kilometr a pak se na okraji Mašova trasy dělí; 4010 vede více vlevo a 4078 vpravo do kopce. Dejte se vpravo, čeká vás postupné stoupání k parkovišti pod Valdštejnem. Stále se držte na asfaltce a cyklotrase, asi kilometr za parkovištěm přijde odbočka vpravo již přímo do svahu pod hradem. Jede se ale stále po asfaltu, nakonec vyjedete přímo u hradního mostu, od odbočky je to opět asi kilometr stále do kopce.
U Valdštejna máte velkou většinu z převýšení na trase za sebou. Odsud pokračujete dále po stejné cyklotrase, souběžně je značena také zelená a červená turistická značka (Zlatá stezka Českého ráje). Jede se po pohodlné široké cestě, vlevo míjíte několik hezkých skalních vyhlídek. Na kole se k nim dostanete jen obtížně, je třeba na okraj skalních bloků dojít pěšky. Necelé 2 km od Valdštejna se ještě jede téměř po rovině a pak přijde sjezd k Arboretu. Odsud přijde poměrně prudký, ale krátký výjezd k Adamovu loži a za ním odbočka na silnici vlevo. K hruboskalskému zámku to nyní máte jen asi 300 m.
Další cesta od zámku vede nejprve z parkoviště na silnici, po které jste přijeli, ale pokračujete po ní dále ve směru, tedy doleva. Asi po 300 m přijde křižovatka a odbočení doleva, jedete po cyklotrase 4015. Čeká vás nyní poměrně prudký sjezd přes Hrubou Skálu (obec) až do Doubravice, měří zhruba 1,5 km. Ve vsi je jediná cyklisticky značená odbočka doleva, odbočíte tedy a do Lázní Sedmihorky dojedete po cyklotrase 4010. Vyjedete přímo v lázních, projedete jimi po silnici rovně a na jejich konci na křižovatce cyklotrasa 4010 i vaše cesta vede doleva. Asi 500 m od této křižovatky se ještě odbočuje vpravo a nyní pojedete stále rovně po asfaltce zhruba po vrstevnici pod skalními bloky asi 2,5 km až do Rovinky a dále spodním okrajem Pelešan. Zde vyjedete na křižovatce, kde jste již projížděli v opačném směru, cestu dále k nádraží tedy znáte.

Zajímavosti po cestě:
Město Turnov leží přibližně 90 km od Prahy. Je to turistické centrum Českého ráje, město s bohatou kulturou, s mnoha historickými a přírodními památkami.
Město Turnov bylo založeno v polovině 13. století Jaroslavem a Havlem z rodu Markvarticů na ostrohu nad řekou Jizerou. Ve své historii bylo často sužováno nájezdy vojsk, několikrát bylo i vypáleno. I přes to se zde však rychle rozvíjela řemesla, v 16. stol. zde pracovala řada brusičských dílen, které upravovaly a brousily zdejší a dovážené drahé kameny. Výroba šperků z českých granátů proslavily Turnov po celém světě. Již v 17. století zde vznikaly první sklářské hutě na výrobu „pálené skelné kompozice“, tj. zhotovení umělých drahokamů ze skla. Roku 1884 zde byla založena odborná šperkařská škola, jako první svého druhu v Evropě. Expozici drahých kamenů můžete nalézt v místním Muzeu Českého ráje. Najdete zde také ojedinělý obraz Pobití Sasíků pod Hrubou Skalou (8,5 m x 10 m) namalované dle návrhu i za účasti Mikoláše Alše.
Město má překrásné historické centrum, za zmínku stojí především gotický kostel sv. Mikuláše ze 14. stol. renesančně upraven a r. 1722 zbarokizován. Dominantou města je novogotický kostel Panny Marie z 19. stol. s nedostavěnou věží.
Nedaleko Turnova stojí za návštěvu Dlaskův statek v Dolánkách, je to význačná stavba lidové architektury, dnes je zde expozice vesnického obydlí a zemědělského a řemeslného nářadí.

Hrad Valdštejn
Vadštejn je nejstarším hradem v Českém ráji, založen byl již roku 1260 Jaroslavem z Hruštice z rodu Markvarticů. V držení šlechty (např. Valdštejnové) byl až do husitských válek, kdy byl postupně obsazen loupežnými rytíři či jinými majiteli a započal pustnout. Shořelý a zničený hrad pozvedli k nové slávě opět až Valdštejnové, V 18. století zde vybudovali nevšední poutní místo s jedinečnou atmosférou v prostředí starých ruin rodového sídla, okolních lesů a skal.
V současné době je hrad Valdštejn v majetku Města Turnova, které se o svoji památku velmi dobře stará. Hrad navštěvuje ročně více než 70 000 turistů.

Kontakty:
Hrad Valdštejn
tel.: +420 481 312 304, +420 739 014 104, hrad.valdstejn@cbox.cz, www.hrad-vajdstejn.cz
Otevírací doba:
duben a říjen: So,Ne a svátky 9.00–16.00
květen až září: denně 9.00–16.30

IC Turnov
Nám. Českého ráje 26, 511 22 Turnov
tel.: +420 481 366 255, info@turnov.cz, www.turnov.cz/turist/info.htm, www.cesky-raj.info

Doprava:
Turnov se nachází na hlavním silničním tahu E65 (rychlostní silnice Praha-Liberec) a je křižovatkou několika vlakových tratí. K vlakové zastávce Turnov – město se dostanete buď ulicemi města na kole (po žluté a pak doprava po červené tur. značce), nebo zde staví osobní vlaky na Jičín.

Tip:
Pokud v horkém létě hledáte možnost koupání, nabízí se buď tábořiště v Sedmihorkách (asi kilometr od lázní podle mapky), nebo další malé koupaliště přímo po cestě rovněž asi kilometr za lázněmi v lese.