Pohádkový zámek v pohádkových skalách

Hrubá Skála – pohádkový zámek v pohádkových skalách
Pěší okruh po hruboskalském skalním městě s návštěvou zámku

Pro:
Dospělí, menší a větší děti, pes

Trasa:
Karlovice-Sedmihorky, žst., Lázně Sedmihorky, Antonínův pramen, Mariánská vyhlídka, Adamovo lože, Hrubá Skála, Lázně Sedmihorky, Karlovice-Sedmihorky, žst.

Délka trasy: 6,5 km
Čas: 2 - 4 h
Celkové převýšení: 140 m
Start a cíl: Karlovice-Sedmihorky, žst.
Možnosti občerstvení: Karlovice, Lázně Sedmihorky, Hrubá Skála

Charakteristika:
Známý a velmi přitažlivý tip na výlet hruboskalským skalním městem. Je vhodný i pro malé děti, upozorňujeme jen na nutnost dbát zvýšené opatrnosti na skalních vyhlídkách

Od nádraží v Karlovicích-Sedmihorkách nejprve půjdete prvních 150 m ve směru trati na Jičín až na křižovatku, kde odbočíte doprava a první kilometr do lázní dojdete po silnici a modré turistické značce. Vpravo asfaltovou odbočkou míjíte tábořiště, ale stále se držíte modré značky rovně a pak mírně vlevo na cestu zkratkou do lázní. V podstatě již na jejich okraji vede modrá vpravo na lesní pěšinu, můžete odbočit buď hned s ní nebo si nejprve prohlédnout lázně a na odbočku se vrátit.
Modrá značka vede až k Antonínovu prameni téměř bez stoupání. Před ním se také od ní odpojíte a dále pokračujete po žluté vlevo. Minete pramen a cesta začne stoupat nahoru na skalní bloky. Asi po kilometru vyjdete až na Mariánskou vyhlídku, která se nachází již ve výšce zámku, jenž také přes údolí uvidíte jako na dlani. Po žluté odsud pokračujete dále, střídavě nahoru a dolů až k silnici, před níž ještě vlevo minete Adamovo lože. Doporučujeme jej navštívit, jedná se o zajímavou slepou skalní soutěsku, a pak pokračovat po silnici doleva již k hruboskalskému zámku.
Zámek Hrubá skála je nejvzdálenějším a také nejvyšším bodem na trase. Odsud se tedy budete již vracet, většinou po rovině nebo v klesáních. Povede vás po celou dobu zelená značka, která začíná nejprve sklesáním od parkoviště skrz Myší díru a pokračuje dále po rovině po lesní pěšině. Jde se tak necelý kilometr, pak vyjdete na lesní asfaltce a dáte se vlevo, stále po značce. Na chvíli se jde mírně do kopce, ale pak již přijdou pouze klesání po hrubém asfaltu až do Lázní Sedmihorky. Odsud již cestu k nádraží znáte, jde se po stejné cestě jako v opačném směru, tedy po modré.

Zajímavosti po cestě:
Zámek Hrubá Skála
Na místě dnešního zámku stával původně gotický hrad, zámek vznikl jeho přestavbou. Hrad založil kolem roku 1350 Hynek z Vladštejna na pískovcových skalách propojených mosty. Ve 2. polovině 16. století byl přestaven na pohodlný renesanční zámek. Zámek získal v roce 1603 Albrecht z Valdštejna. Valdštejnové drželi zámek až do r. 1821. Až v roce 1859 dostal zámek dnešní novogotickou podobu. Zámek byl po roce 1945 bohužel upraven pro účely odborové rekreace, čemuž padla za oběť značná část původních interiérů. Zámek je nyní provozován jako hotel. Ale na své si přijdou i návštěvníci, kteří zde nejsou ubytovaní, mohou si prohlédnout půvabnou sgrafitovou výzdobu na vnějších omítkách či vystoupit na hranolovou věž, upravenou jako vyhlídku, z níž se otevírá jedinečný pohled na skalní útvary v okolí. Také lze nahlédnout do novogotického interiéru nevelkého kostelíka sv. Josefa z roku 1812, částečně též vysekaného ve skále, stojícího u mostu vlevo před vstupem do zámku. U zámku se nachází menší anglický park, přístupná jsou nádvoří a v sezóně vyhlídková věž.

Hruboskalské skalní město
Toto skalní město, nazývané také Skalák, nalezneme cca 5 km od Turnova. Je zde až 400 skalních věží dosahují z údolní strany až 90 metrů a mají oblé vrcholky, nejznámější jsou např. Kapelník, či Taktovka. Je rozdělené do tří částí: Dračí skály a Zámecká rokle, Kapelník, Maják a Údolíčka. Mezi jednotlivými částmi skalního města je možné procházet po husté síti turistických značek. Nejznámější z nich je vrcholová cesta zvaná Zlatá stezka Českého ráje.

Kontakty:

tel. +420 481 389 684, +420 777 737 189
e-mail: info@hotel-stekl.cz, www.hotel-stekl.cz

Doprava:
Vlaková stanice i obec Karlovice-Sedmihorky se nachází na spojnici Turnova s Jičínem – jak po trati, tak po silnici. Lázně Sedmihorky snadno naleznete podle značené odbočky, parkování je v sezóně placené.

Tip:
Doporučujeme si vychutnat vyhlídku z věže na nádvoří hruboskalského zámku. Přehlédnete z ní značnou část severu Českého ráje a podhůří Jizerských hor.