Na kolech za výhledem na celý Český ráj

Na kolech za výhledem na celý Český ráj – na Trosky
Výlet z Rovenska pod Troskami až přímo ke známému hradu

Pro:
Dospělí, menší i větší děti, kolo

Trasa:
Rovensko pod Troskami, Čechova vyhlídka, Borek, Trosky, Svitačka, Újezd pod Troskami, Semínova Lhota, Liščí kotce, Rovensko pod Troskami

Délka trasy: 16 km
Čas: 3 - 5 h
Celkové převýšení: 260 m
Start a cíl: Rovensko pod Troskami, žst.
Možnosti občerstvení: Rovensko pod Troskami, Borek, Trosky, Svitačka, Újezd pod Troskami

Charakteristika:
Nenáročný okružní výlet, trasa vede z většiny po vedlejších silnicích nebo lehčím terénu. Je vhodná i pro děti samostatně jedoucí na kolech.

Od vlakového nádraží v Rovensku vás v prvním úseku povede nejprve zelená turistická značka. Prochází přes náměstí, zahýbá vlevo a pak již vede souběžně s modrou. Právě této modré značky se budete držet nadále. Asi po 300 m od náměstí se odbočuje doprava, následují ještě dvě levé odbočky, ale stačí se držet modrého značení. To vás dovede na okraj Rovenska již pod lesnatý pahorek, na který začnete po polní cestě stoupat. Zde je relativně technicky nejnáročnější úsek na trase, ale není nijak výrazně obtížný ani fyzicky náročný. Zakrátko se ocitnete na Čechově vyhlídce, odkud pěšina pokračuje dále na západ nejprve po vrstevnici a po několika stech metrech sklesá až na okraj Borku.
Na hlavní silnici se dejte vpravo, upozorňujeme na možný větší provoz. Po této hlavní se jede jen asi 250 m a pak modrá značka i vaše trasa odbočí po silnici doleva. Přejedete přejezd a souběžně se značením cyklotrasy č. 4010 již míříte k Troskám. Největší kopec na trase máte před sebou, první 2 km od Borku se jede po silnici, modrá značka volí zkratku přes serpentinu, ale doporučujeme setrvat na asfaltu. Teprve za zatáčkou se na modrou stezku můžete napojit doleva, vede již po širší lesní cestě. Stoupání je však poměrně výrazné a proto můžete využít i druhé možnosti jet dále po silnici.
Pokud jste se rozhodli jet po modré, dovede vás až těsně pod Trosky. Volíte-li silnici, po 1,5 km od modré odbočky do lesa odbočte vlevo na slepou silniční odbočku vedoucí rovněž ke hradu, přesněji řečeno nejprve k parkovišti pod ním. Vodítkem vám může být i červené turistické značení, které vede až na vrchol rovněž ke hradu – z opačné strany, než již zmíněná modrá. Nyní se nacházíte v nejvyšším bodě trasy i celého okolí, odměnou vám bude nejprve jedinečný výhled do kraje (není-li právě pondělí a hrad je zavřený), a pak dlouhý sjezd na úvod další cesty. Opět se držte modré, vede nejprve po úzké asfaltce zpět na parkoviště pod Troskami a pak dále po široké polní cestě ke Svitačce. Zde vyjedete již na silnici, dáte se vlevo po cyklotrase 4078 a stále jedete s kopce, nyní již na Újezd pod Troskami, který máte přímo před sebou.
V Újezdu se držte znační trasy 4176, která vás dovede nejprve ke hlavní silnici Turnov - Jičín, kterou přejedete téměř napříč – jede se jen nakrátko vpravo a hned vlevo. Opět upozorňujeme na možnost vyššího provozu. Cyklotrasa vás bude provázet i dále na Semínovu Lhotu, kde vede na křižovatce doleva a pak již zbývá jet v podstatě rovně posledním úsekem do sousedního Rovenska pod Troskami.

Zajímavosti po cestě:
Trosky
Hrad v Českém ráji, za kterého dnes zůstaly opravdu jen trosky, pocházel z konce 14. století. Vnitřní hrad byl postaven mezi dvěma čedičovými homolemi. Na těchto vyvřelinách poté vyrostli dvě věže, které jsou vydět z dalekého okolí. Na nižší, zavalitější (relativní výška 47 metrů), nazývané "Baba" se zvedala nižší, pětiboká věž. Na východní, štíhlejší homoli (relativní výška 57 metrů), která se snad pro svou nepřístupnost nazývá "Panna", se tyčila vysoká, obdélná věž. Díky své poloze a architektuře hrad dlouho odolával nájezdům útočníků. Dobýt se ho podařilo až vojskům krále Jiřího z Poděbrad roku 1467. Ve druhé polovině 15. století přestaly být Trosky sídlem panství a po třicetileté válce byl hrad již zříceninou. Kolem r. 1840 byla vybudována při Panně vyhlídková teráska, jedna z prvních známek šířícího se zájmu o historické památky. V roce 2000 byla dokončena vyhlídka na věži Baba, za příznivého počesí je odtud možné vidět až do Prahy, nádherný je pak výhled na Krkonoše. Přístupný je celý areál hradu i obě věže.Trosky přitahovaly v 19. století mnoho romantických umělců, například K.H. Máchu, nalezneme je jak na jeho obrazech, tak v jeho poezii.
Kontakt: +420 481313925, hrad@trosky.cz, www.trosky.cz;

Otevírací doba:
1.11. – 31.3. zavřeno
1.4. – 30.4. SO, NE 8:30 – 16:00
1.5. – 31.8. ÚT- NE 8:30 – 18:00
1.9. – 30.9. ÚT- NE 8:30 – 16:00
1.10. – 31.10. SO, NE 8:30 – 16:00

CHKO Český ráj
Na území Českého ráje byla roku 1955 vyhlášena první chráněná krajinná oblast u nás o rozloze 95 čtverečních kilometrů. Název „Český ráj“ pochází pravděpodobně od lázeňských hostů, kteří v 19. století navštěvovali lázně Sedmihorky.
Hlavním důvodem vyhlášení CHKO byla unikátní pískovcová skalní města, k zajímavým prvkům skalních měst patří jeskyně, pseudozávrty, skalní brány a okna. Další geologickou zajímavostí jsou vyvřeliny, které tvoří dominanty kraje (Kozákov, Trosky, Mužský).
Český ráj nabízí kromě přírodních zajímavostí i mnoho architektonických památek. Jdou jimi především hrad Trosky, nebo unikátní skalní hrady. Tyto skalní hrady byly z části vytesány do pískovce, jeden takový můžeme najít například v Drápských světničkách. Mnohé skalní útvary přitahují i řadu horolezců.

Ubytování:

Tábořiště Vidlák
U rybníka a restaurace Vidlák

Doprava:
Rovensko pod Troskami se nachází na železniční trati spojující Turnov s Jičínem a Hradcem Králové. Autem snadno trefíte rovněž z hlavní silnice spojující Turnov s Jičínem.

Tip:
Jízda parním vlakem na festival Pohádkový les
Skvělý tip pro děti je jízda parního vlaku z turnovského nádraží na Pohádkový les do Rovenska pod Troskami a případně zpět. Akce se koná každoročně obvykle v květnu a jedná se o putování krásnou přírodou Boreckých skal proměněných v říši pohádek.

Info: Klub přátel železnic Českého ráje, tel.: 481 311 491, sritr@dkv.lbc.cd.cz, IC Rovensko tel. 481 381 050, 606 882 057