Cyklistický výlet na Kozákov

Za symbolem českých polodrahokamů a výhledu na celé Jizerské hory

Pro:
Menší i větší děti, trekingové nebo cestovní kolo

Trasa:
Rotštejn, Vesec, Prackov, Vzdychánek, Kozákov (vrch), Komárov, Bačov, Kozákov (obec), Radostná pod Kozákovem, Lestkov – u kříže, Dubecko, Podloktuší, Rotštejn

Délka trasy: 17 km
Čas: 2,5 - 4 h
Celkové převýšení: 380 m
Start a cíl: Rotštejn
Možnosti občerstvení: (Klokočí), Kozákov (vrch), Komárov, Bačov, Podloktuší

Charakteristika:
Během výletu navštívíte dvě pozoruhodná a pro děti přitažlivá místa – zříceninu Rotštejn a vrch Kozákov. Trasa vede z většiny po silnicích téměř bez provozu nebo jen v lehkém terénu, ale s větším převýšením na vrch Kozákova.

Od parkoviště pod Rotštejnem můžete nejprve pěšky navštívit hrad, na kole se k němu dá dostat obtížně. Po návratu na parkoviště se vydejte doleva (z pohledu s hradem za zády) po úzké asfaltce a hned po pár metrech mírně vpravo po modré pěší značce na cestu. Tak sklesáte do Vesce, odkud dále poktačujete po cyklotrase č. 4008 a dočasně i souběžně vedené červené turistické značce.
Od Vesce již začíná cesta mírně stoupat po úpatí Kozákova před vámi. Před Prackovem začne prudší kopec, ve vsi se jede zhruba rovně a silnice skončí. Namísto ní pojedete nyní po širší cestě, stále do kopce přes Vzdychánek po cyklotrase 4008. Po 1200 m od Prackova vyjedete na silnici a dáte se doprava, značena je nyní trasa 4006. Serpentinami tak vystoupáte až na samý vrchol Kozákova. Nyní se nacházíte v nejvyšším bodě výletu, žádné větší kopce už vás dále nečekají. Naopak příštích 8 km se jede téměř stále v klesáních, zpočátku poměrně prudkých za Kozákovem (obcí) již mírnějších. V pořadí od vrcholu tedy projedete nejprve Komárovem, dojedete na rozcestí Bačov – bus na křižovatce ve tvaru „T“ a dáte se vpravo. Značena je trasa 4176, po které však pojedete jen do Kozákova. Zde pokračujete dále po silnici rovně, úsek za ním není značen. Po 1,5 km se zprava přidá modrá turistická značka, po které pokračujete stále rovně až na rozcestí Leskov – U kříže, kde přejedete přes hlavní silnici a pokračujete dále po cestě. Po necelém kilometru za ní vyjedete opět na úzké silnici před Dubeckem, značka vede doleva, ale vy jedete rovně do vísky před vámi. Značena je zde cyklotrasa č. 4099, po které sjedete do Podloktuší a opět přejedete hlavní silnici téměř napříč, pokračující silnici máte jen kousek vlevo. Zde zbývá jen krátké stoupání po úzké asfaltce a poslední zhruba kilometrový úsek k parkovišti pod Rotštejnem.

Zajímavosti po cestě:
Hora Kozákov (744 m n. m.) je nejvyšší horou Českého ráje. Již od pradávna o ní tradovalo mnoho pověstí o nálezech drahých kamenů. Ty zde bylo opravdu možné najít, archeologické nálezy dokázaly, že již pravěcí lidé, kteří žili v místních jeskyních z nich zhotovovaly jednoduché nástroje. Můžeme zde nalézt výplně achátu, jaspisu, ametystu, křišťálu, záhnědy a dalších polodrahokamů.Tradice zpracování drahokamů a následná výroba šperků se v tomto kraji uchovaly dodnes. Na vrcholu Kozákova byla v roce 1932 postavena Riegrova turistická chata, později k ní byla přistavena i kruhová rozhledna (v roce 1994). Rozhledna měří 40 m, ochoz pro turisty se však nachází ve výšce 24 m a na její vrchol stoupá 124 schodů. Návštěvníkům se z ní nabízí překrásný výhled na Krkonoše, Jizerské hory, Ještědský hřbet, Lužické hory, České středohoří, Horní Pojizeří, Český ráj a Orlické hory.

Jizerské hory jsou nejsevernějším Českým pohořím. Nejvyšší vrchol české části hor je Smrk (1124 m). Území bylo v roce 1968 vyhlášeno chráněnou krajinnou oblastí o rozloze 368 km2. Nalezneme zde města Liberec, či Jablonec nad Nisou a další. V Jizerských horách najdeme i přísně chráněná rašeliniště, do kterých je většinou zakázaný vstup, rašeliniště Jizerky  (největší v Jizerských horách) a Na Čihadle však byla částečně zpřístupněna.

Doprava:
Rotštejn není dostupný vlakem ani autobusem, nejbližší nádraží je v Karlovicích-Sedmihorkách vzdálených přibližně 7 km.

Tip:
Budete-li mít štěstí a bude vát příznivý vítr, na Kozákově budete moci shlédnout starty paraglidistů. Je to velmi atraktivní podívaná pro malé i velké, podobně oblíbených a vhodných míst k tomuto sportu je v ČR jen několik.