Okolo Lipna

Start a cíl: Frymburk, přístaviště převozu
Délka trasy: 43 km
Čas: 2,5 - 4 h
Náročnost: 2/4
Vhodný typ kola: Trekingové, cestovní, silniční
Celkové převýšení na trase: 700 m
Možnosti občerstvení: Frymburk, Černá v Pošumaví, Hůrka, Horní Planá, Frýdava

Frymburk, Milná, Černá v Pošumaví, Hůrka, Horní Planá, převozem do Bližší Lhoty, Přední Zvonková, Kyselov - rozc., Frýdava, převozem do Frymburka

Popis trasy:
Trasa výletu je vedena celá po asfaltu, za běžných okolností téměř bez provozu. Na šumavské poměry nemá ani příliš velké převýšení, podle možností kopíruje hladinu přehrady.
Od frymburského přístaviště se vydejte nejprve podle značení CT 33 buď podél pobřeží nebo rovnou po hlavní silnici k severní části Frymburka, směrem na Černou v Pošumaví. Cyklistický neznačená silnice č. 163 vede přímo na Milnou a pak Černou, nejkratší cesta je tudy. Značení CT 33 vede sice klikatěji, ale hezkým okolím, kolem rašelinišť a rybníků za Liščím vrchem, můžete jet i tudy. Obě cesty se sejdou v Černé, odkud dále vede CT podobně jako dosud - tedy víceméně kopíruje silnici č. 39 a bude na vás, které vedení zvolíte.
Do přístaviště převozu v Plané trefíte snadno, lodě jezdí po hodině, obvykle v půl. Převezete se tedy na druhý břeh do Bližší Lhoty, kde se vydáte směrem doleva (na jih) po CT 1020 k Přední Zvonkové. Tady odbočíte doleva, dále tedy pokračujete podle značení CT 1033/Vltavská. Ta vás povede přes několik dalších odboček víceméně podél jihozápadního břehu lipenské přehrady až k mostu přes záliv, za nímž se vedení obou zmíněných tras dělí, a vy pojedte rovně - tedy podle značení CT Vltavská. Další cesta je již jen po rovině, podél břehu až do Frýdavy ležící naproti Frymburku v úzkém místě přes vodní plochu. Zdejší převoz jezdí opět zhruba po hodině, i když méně pravidelně, doveze vás až přímo do cíle cesty.

Zajímavosti na trase:
Vodní nádrž Lipno
Naše největší přehrada, zbudovaná na Vltavě, sestává ze dvou částí - velké a návazné malé, zvané Lipno II. Je součástí Vltavské kaskády, slouží tedy k regulaci přítoku vody ku Praze. Rozloha hlavní vodní plochy činí neuvěřitelných 4 659 ha. Ačkoliv je Lipno až dílem poválečným, první návrh k výstavbě podobného vodního díla na Vltavě je již z roku 1892. Tehdy však nebylo možno záměr provést, proti byli pochopitelně majitelé zdejších pozemků. Až po druhá světové válce, po změně politické situace, se návrh prosadil a stavba započala v roce 1952.
Údolí, ve se kterém lipenská nádrž zrcadlí, je pro přehradu mimořádně vhodné. Na 44 km dlouhou nádrž stačí díky přirozenému zúžení jen 228 m dlouhá a 26 m vysoká hráz. Díky velkému množství zadržované vody a vysokému spádu bylo možno zbudovat jedinečnou vodní elektrárnu, umístěnou celých 170 m hluboko pod povrchem země, v uměle vytvořené jeskyni 37 m vysoké. Takové dílo nemá nejen v našich zemích obdobu. Voda vycházející z Francisových turbín odtéká rovněž pod zemí, téměř 4 km dlouhým tunelem vedoucím až do vyrovnávací přehrady Lipno II, která je nutná právě z důvodu neobvyklého řešení směřování vody z hlavní nádrže.

Kontakty:

Tel.: +420 380 738 122
www.horniplana.cz/prevoz-horni-plana-blizsi-lhota.php

Převoz ve Frymburku

O celé oblasti Lipenska, jeho obcích, možnostech ubytování i jiných služeb se dozvíte také ze stránek www.lipensko.org/lipno.php.

Doprava:
Do Frymburka železnice nevede, ale přiblížit se jí dá buď do nedalekého Lipna n/Vlt. nebo příp. do H. Plané. Pak by bylo výhodné začít zde a trasu výletu pootočit.

Tip:
Pokud byste i tak snadný výlet rádi absolvovali s menšími dětmi na vlastních kolech, lze jej naplánovat ještě snazší a kratší zkratkou převozem již v Dolní Vltavici.