Do Bavorského lesa

Náročnost: 3/4
Vhodný typ kola: Trekingové, cestovní
Celkové převýšení na trase: 1500 m
Možnosti občerstvení: Kvilda, Finsterau, Heinrichsbrunn, Hohenröhren, Zwölfhäuser, Mauth, Neuschönau (stezka v korunách stromů), Weidhütte

Kvilda, Hraběcí Huť, pramen Vltavy, Bučina, hraniční přechod Bučina, Finsterau, Heinrichsbrunn, Hohenröhren, Zwölfhäuser, Mauth, Sägwasser Säge,  Neuschönau (stezka v korunách stromů), Weidhütte, Mauth, Zwölfhäuser,  Hohenröhren,  Heinrichsbrunn, Finsterau, hraniční přechod Bučina, Bučina, Hraběcí Huť, Kvilda

Popis trasy:
Cesta do pozoruhodného bavorského národního parku je vedena po asfaltu a jen s minimálním silničním provozem. Stezka v korunách stromů, ke které vás dovede, bude jistě zajímavá i pro děti, ale je třeba počítat s 56 km, které výlet čítá.
Z Kvildy se vydejte směrem na jih po CT 1041. Ta v Hraběcí Huti hned za Kvildou vede na rozcestí doprava, směrek k prameni Vltavy. Po 6 km k němu dorazíte, na rozcestí za ním odbočíte doleva po CT 1023/Vltavská, která vás dovede až na Bučinu. Zde budete mít vpravo hraniční přechod do Německa, za kterým již povede silnice jen rovně.
V postupných klesáních pojedete po silnici přes Finsterau, Heinrichsbrunn, Hohenröhren a Zwölfhäuser až do Mauthu, kde přijde první větší křižovatka a také odbočení zde doprava. Baumwipfelpfad (Stezka v korunách stromů) je zde již značena, cesty jsou pak dvě. Ideální je jet tam jedním a zpět druhým vedením; po 600 m od křižovatky, za jezírkem, jeďte vpravo a po dalších 80 m hned vlevo. Cyklostezka vás tak povede na Weidhütte, před níž vás odbočka vpravo nasměruje na poslední úsek k centru národního parku (Nationalparkzentrum). Vstup (Eintritt) snadno naleznete a po návštěvním centru vás provede mapka z pokladny.
Cesta zpět může vést buď po stejné trase, nebo se nabízí obměna - ve Weidhütte zůstat na hlavní a jet na Glasshütte. Po 3 km za Weidhütte je lépe odbočit doleva na cyklostezku na Mauth, vyjedete opět u jezírka. Další cesta k českým hranicím je možná jen po téže silnici, jakou jste přijeli, jen hned u Mathu lze jet 2 km buď po hlavní nebo o něco více vpravo po cyklostezce. Postupně tedy vystoupáte až ke hraničnímu přechodu, dojedete do Bučiny, kde pojedete rovně. Druhou cestou, než směrem do Německa, tak pojedete za vedení CT 331 přímo na Hraběcí Huť a tedy i Kvildu.

Zajímavosti na trase:
NP Bavorský les a Stezka v korunách stromů
Nejstarší národní park v Německu je především divočinou bez hranic. Tak také zní oficiální filosofie parku, tedy „Nechat přírodu být přírodou". A jak sami uvidíte, skutečně nikde mezi Uralem a Atlantským oceánem se lesy a jejich ekosystémy nevyvíjejí tak přirozeně, jako zde.
Jedinečná Stezka v korunách stromů (něm. Baumwipfelpfad) vám divokou přírodu přiblíží jedinečným způsobem, jaký v celé Evropě sotva naleznete. Je zde zřízena nejdelší cesta v korunách stromů vůbec na světě, na více než kilometrů dřevěných chodníků se budete procházet ve všech patrech lesní přírody - tedy ve výšce 8 až 25 m nad zemí. Procházku vám výborně doplní pozoruhodné didaktické a smyslové prvky podél celé stezky. Vrcholem cesty je 44m vysoká vyhlídková věž s fantastickým výhledem až k Alpám.

Pramen Vltavy
Po cestě do Bavorska budete míjet jedno z nejnavštěvovanějších míst Šumavy, pramen Vltavy. Ta pramení nenápadně z rašeliniště těsně před hranicí, v úpatí Černé hory, pramen má více žil. Zde se také nachází tzv. rozvodnicové vrchoviště, odkud vody odtékají do Černého a Severního moře. Zajímavé je, že v první části se tok nazývá Černý potok až od Borových Lad pak Teplou Vltavou. Druhý pramenný tok Vltavy se nachází již za našimi hranicemi, německy je zván Altwasser. Pramen na naší straně je symbolicky upraven, v prameništi můžete dokonce pozorovat jeho probublávání.

Kontakty:
Informační centrum Kvilda
Kvilda 14
Tel.: +420 388 435 544
iskvilda@npsumava.cz, www.npsumava.cz

Stezka v korunách stromů (Baumwipfelpfad)
Böhmstraße 43, Neuschönau
Tel. +49/8558/974074
info@baumwipfelpfad.by, www.stezkavkorunach.cz

Oficiální stránky NP Bavorský les
www.nationalpark-bayerischer-wald.de

Doprava:
Do Kvildy se nejlépe dostanete vlastním autem nebo cyklobusem (http://sumavago.cz/sumava_na_kolo/sumava_cyklobusy/cz.
Na cestu nepotřebujete pas, stačí platný OP

Tip:
Doporučujeme s sebou mít dobrou mapu pokrývající i německé území, není to u všech map samozřejmostí.