Velká jizerská hřebenovka

Náročnost: 4/4
Vhodný typ kola: Horské
Celkové převýšení na trase: 1700 m
Možnosti občerstvení: Desná, Albrechtice, Bílý Potok, Lázně Libverda, Obří sud, (Smědava), Jizerka,  Jizerka - Mořina, Souš, Černá Říčka

Desná, Albrechtice - sedlo, Mariánská hora, Mariánskohorské boudy, U Knejpy, Čihadla, Hajní kostel - odb., U Liščí chaty, Bílý Potok - rozc., Lázně Libverda, Obří sud, U Červeného buku, Tišina, Předěl, (Smědava), Lasičí cesta, Jizerka,  Jizerka - Mořina, Sedlo pod Zámky, Souš - pod přehradou, Černá Říčka, Desná

Popis trasy:
Prudké výjezdy, razantní sjezdy, výhledy na velkou část hor a turistické značení na širokých i úzkých cestách, to vše okusíte během velké jizerské hřebenovky. Vzhledem k rozsahu trasy se bude hodit s sebou aktuální mapa.

V blízkosti infocentra v Desné (Riedlova vila, u sportovního areálu) je též vlaková zastávka a několik, zpravidla placených parkovišť. Po hlavní, Krkonošské ulici vedoucí kolem infocentra, se vydejte směrem na jih, k centru - ale jen asi 400 m na první křižovatku s rozcestníkem U dubu a odbočením doprava. Zde je již značena zelená TZ, která odbočuje záhy doleva  a pak doprava podél kolejí. Lze jet buď již po ní, nebo tento úvodní terénní úsek ještě objet po asfaltu - tedy nazabočovat doprava podél nádraží a zůstat na silnici a značené CT 3022. Obě varianty se spojí přibližně po kilometru na silnici, ale jen na pár set metrů do Albrechtického sedla, kde se již definitivně vydáte po zelené TZ.
Značka vás povede ve stoupáních v úbočí Mariánské hory, od rozc. Mariánskohorské bd. je souběžně značena i CT 3019. Tohoto značení se také přidržíte v bodě, kdy se zelená oddělí na pěšinu doprava, kolem Pařízkova kříže dojedete na rozc. U Knejpy a odbočíte zde doleva. Rovně, po CT 22, pojedete jen asi 2 km k rozc. Nad Černým potokem, pak se napojíte doprava na zelenou TZ a sjedete tak až do Bílého Potoka. Na tamním rozcestí se jede kilometr doleva po modré TZ, ještě před kolejemi přijde odbočení doprava po CT 3006. Po ní, a pak libovolně, dojeďte k Obřímu sudu, od něj je již značena soustava tras pro horská kola zvaná Singltrek pod Smrkem. Právě po jeho trasách budete nyní opět stoupat. Ludvíkovským traverzem vyjedete až téměř k rozc. U Červeného buku, k němu pak krátce doprava. Již před ním, i na vaší další cestě, je značena CT 3018, jež vás již jen mírným stoupáním dovede na rozc. Předěl, kde pojedete rovně, tedy po zelené TZ až těsně před Smědavu. K chatě vede cesta doprava (200 m), pro další pokračování doleva po CT 22. Po 7 km dojedete na Jizerku, dále budete pokračovat po modré TZ. Po této cestě vás čekají klesání, místy výrazná, až na Souš. Odsud poslední úsek z kopce do Desné je nejlépe jet po hlavní silnici, jen pro velmi otrlé bikery je alternativou červená TZ.

Zajímavosti na trase:
Obří sud Lázně Libverda
Za Libverdou budete míjet raritní výletní restauraci Obří sud, jež zde stojí již od r. 1931 podle podobného obřího sudu na Javorníku nedaleko Liberce. Ten však 1974 vyhořel a znovu postaven byl teprve nedávno, takže sud v Libverdě byl nadlouho jediný v republice. Funguje jako běžná restaurace, tvar je skutečně sudový o průměru 11 m a délky 14 m. Jedinečnou chatu stavělo dvanáct tesařů, šest zedníků a tři truhláři.

Hnojový dům
Před Jizerkou budete míjet dnes již velmi nenápadné, ale přesto pozoruhodné místo. Je jím tzv. Hnojový dům, který je s Jizerkou neodmyslitelně spjatým pojmem. Dnes již upadajícím v zapomnění, protože stavba roku 1995 vyhořela a namísto ní stojící chata není od pohledu ničím zvláštní.
Hnojový dům proslul především díky svému majiteli, Gustavu Ginzelovi, horolezci, cestovateli, fotografovi a především velkém podivínovi. Ten zanedbaný, po válce jako skladiště hnoje používaný dům koupil a postupně opravil. Dům se postupně stával neuvěřitelnou sbírkou artefaktů z Ginzelových cest, tradičního nábytku a předmětů z okolí včetně raritních fotografií. Chata tak po dlouhá léta sloužila jako jakési velmi alternativní informační centrum, muzeum Jizerských hor a v jistém smyslu i  nouzová ubytovna pro alternativně smýšlející mladé turisty především z východního Německa.
O Hnojovém domě a G. Ginzelovi bylo během několika desetiletí natočeno několik filmových dokumentů a vznikla také celá řada článků.

Kontakty:

Tel.: +420 483 383 019
desenske.noviny@seznam.cz, www.mesto-desna.cz

Doprava:
Desná je dobře dostupná vlakem i cyklobusy, výchozí bod trasy je blízko zastávky Desná - Riedlova vila.

Tip:
Část cesty od Lázní Libverda pojedete po trase Singltreku pod Smrkem, který má však částí daleko více, než uvidíte. Pro bikery rozhodně doporučujeme jej navštívit i mimo tento výlet. Více na www.singltrekpodsmrkem.cz.