Od Rokytnice k Mísečkám

Start a cíl: Rokytnice n/J, aut. nádraží
Délka trasy: 34 km
Čas: 4 - 6 h
Náročnost: 3/4
Vhodný typ kola: Cestovní, trekingové
Celkové převýšení na trase: 1400 m
Možnosti občerstvení: Rokytnice n/J, Ručičky - kiosek, Dvoračky, H. Mísečky

Rokytnice n/J - aut. nádraží, Studenov - Kostelní cesta, Ručičky - kiosek, Ručičky, Dvoračky, D. Mísečky - bus, H. Mísečky, Pod Harrachovou skálou, Na Rovince, H. Vítkovice, Rezek, Pod Vlčím hřebenem, Rokytnice n/J

Popis trasy:
Výlet pro zdatnější cyklisty, kterým nevadí kopcovitý kraj. Trasa je úmyslně navržena jen na Horní Mísečky s možným pokračováním dál na Medvědín nebo k Vrbatově, příp. až i Labské boudě.

Od autobusového nádraží v Rokytnici vám vodítkem pro první kilometr bude CT K5. Souběžně se zelenou TZ vás dovede na rozcestí Studenov - kostelní cesta, kde se dáte doprava po žluté TZ směrem na Ručičky a Dvoračky. Doporučujeme si rozvrhnout síly pro toto úvodní stoupání, jede se stále po asfaltkách, od Ručiček již podle značení CT K1A a opět souběžné TZ. Od Dvoraček vás čeká první výrazné klesání, doprava stále po trase K1A. Přes Vídeňskou skálu víceméně stále z kopce sjedete až do Dolních Míseček, odkud  buď po silnici nebo pro horská kola lépe po žluté TZ vystoupáte do Horních Míseček. Další cesta vede pak podle značení CT K12 a později K11, opět v klesáních kolem Labské až na Rovinku. Většinou z kopce se jede i dále po CT  K10 kolem sjezdovek nad Vítkovicemi, až vyjedete na hlavní silnici a značení skončí. Nyní je třeba pozorně projet neznačený silniční úsek takto:
Na hlavní doprava, po ní zhruba kilometr. Pak doleva přes mostek, postupně do kopce nad Vítkovice, těsně před Vítkovicemi v zatáčce na hlavní ostře doprava a hned za zatáčkou po 150 m na vedlejší mírně vlevo. Pak již stačí jet jen rovně a dorazíte na Rezek, odkud již opět pokračuje značení.
Na Rezku se dáte vlevo po CT 22 na Františkov, na zdejším rozcestí Družba se lze napojit na zkratku do Rokytnice pod vámi. Je značena místním zeleným značením, mezi sjezdovkami tak sjedete přímo až k autobusovému nádraží, cíli vaší cesty.

Zajímavosti na trase:
Rokytnice nad Jizerou
Dnešní srdce západních Krkonoš vzniklo spojením několika sklářských a hornických osad rozložených v údolí Jizery, Černého a Huťského potoka. Nejvýše položená část, tzv. Hoření Domky, šplhá vysoko po úbočí Lysé hory a Kotle. Těžba stříbra, mědi a olova sice v 18. století zanikla, sklářství a typické krkonošské tkalcovství však vytrvalo. V centru Rokytnice stojí na místě původního dřevěného kostela barokní chrám sv. Michala. Charakteristická radnice na náměstí je secesní a pochází z roku 1905. V samotné Rokytnici, stejně jako ve všech okolních osadách, jsou hustě rozeseta původní dřevěná horská roubená stavení, která slouží vesměs turistickým účelům. Jižní svah Lysé hory je upraven na jednu z největších lyžařských sjezdovek v Česku.

Horní Mísečky
Vysoko v horách položené turistické středisko (1100 m) má bohatou historii. První horská bouda zde byla postavena již kolem roku 1642. Přední místo mezi Krkonošskými centry turistiky a zimních sportů si Mísečky vydobyly po dokončení stavby tzv. Vozové cesty z Dolních Míseček k Labskému vodopádu po roce 1830. V letech 1931 – 1936 byla při opevňování pohraničí vybudována horská silnice na hřeben Krkonoše, dlouho využívaná i pro autobusovou dopravu. Také díky ní se staly Mísečky vyhledávaným cílem letních i zimních výletů. V létě nabízí turistické pěší výlety (Medvědín, Kotelné jámy, Dvoračky, Pramen Labe).

Kontakty:
Městské informační centrum Rokytnice n/J
Horní Rokytnice 197
Tel.: +420 481 522 001
infocentrum@mesto-rokytnice.cz, www.mesto-rokytnice.cz/infocentrum

Web Horních Míseček
Doprava:
Až téměř k Rokytnici se dá dostat i vlakem, byť nádraží leží ještě kousek od města a k výchozímu bodu trasy to máte 4,5 km stále rovně po hlavní silnici, mírně do kopce. Parkování vlastním autem bude placené, parkovat lze jen na vyznačených parkovištích.

Tip:
Výlet je úmyslně navržen jen na H. Mísečky s možným pokračováním dál na Medvědín nebo k Vrbatově, příp. až i Labské boudě.