Cestou Prokopským údolím

Náročnost: 1/4
Vhodný typ kola: Cestovní, trekingové
Celkové převýšení na trase: 261 m
Možnosti občerstvení: Až po Zlíchov běžně po cestě, do Řeporyjí podle sezony, ale i tak omezeně. V Řeporyjích běžně.

Metro "B" Smíchovské Nádraží, Zlíchov - MHD, Hlubočepy - žst., Prokopské údolí - rozc., Klukovice - viadukt, Řeporyje, metro "B" Stodůlky

Popis trasy:
Prokopské údolí je pražskými cyklisty vemli vyhledávané, nejezdí zde auta a pro svou rovinatost je vhodné i pro nejmenší děti na samostatnou jízdu.

Přímo od pražského Smíchovského nádraží vás povede CT A1. Po hlavní Nádražní ulici směřující na jih z centra není právě dobře značena a ani pro cyklisty ideálně klidná, ale z tohoto pohledu je nejhorším úsekem cesty, který bude brzy za vámi. Podle značení jeďte tedy stále rovně zhruba 3 km, kolem hlubočepské konečné zastávky tramvají stále Hlubočepskou ulicí, pak pod Semmeringem, kolem hlubočepského zámku. Hlubočepská ulice nakonec zamíří ke zdejšímu nádraží, ale CT A12 vás ulicí K Dalejím povede dále již poklidnou cestou k Prokopskému údolí.
Cesta Prokopským údolím je bez provozu aut, bezpečná a velmi poklidná. Navíc po rovině, po asfaltu, jen později, již před údolím Dalejským, přechodně po šotolině. V údolí Dalejského potoka nelze jet špatně, cesta kopíruje železniční trať, která s vámi směřuje jedinou možnou trasou mezi prudkými srázy. CT A12 se držte stále, i pod butovickým hradištěm, kde vás ze silnice společně s modrou TZ povede doleva na širokou prašnou cestu. Ta vás však hned asi po kilometru vyvede opět na asfaltu, v zatáčce u vlakové zastávky v Holyni, a zde se dáte doprava. CT A12 vás pak společně s naučnou stezkou Údolím Dalejského potoka povedou dále po dně údolí. Běžnou asfaltovou silnici bez aut jen nakrátko vystřídá klikatější účelová cesta, značení se však nemění, a cesta brzy přejde do Mládkovy ulice již těsně před Řeporyjemi.
K řeporyjskému náměstí trefíte snadno, stačí se držet značení CT A12 a podle něj odbočit u viaduktu doprava, jakmile vyjedete z Dalejského údolí na hlavní silnici v zatáčce. I za náměstí vás tato značka ještě kousek doprovodí, do bodu, kdy doprava odbočí dosud souběžná modrá TZ. Ta vás nasměřuje ke středověkému skanzenu Řepora a pak dále až přímo ke stanici metra Stodůlky.
Existuje i prodloužení tohoto výletu, uvádíme je pro vás v Tipu k této trase.

Zajímavosti na trase:
Pražský Semmering
V Hlubočepích pojedete pod stavebně významným a známým železničním viaduktem pojmenovaným podle známé rakouské trati v Alpách procházející mezi spolkovými zeměmi Dolní Rakousko a Štýrsko horským sedlem Semmering. Pojmenování si vysloužila díky odvážnému vedení své trati oblastí tzv. Pražského Barrandienu, díky němu je údajně nejkrásnější tratí ležící na území Prahy. Pro dvojnásobné překonání Prokopského údolí bylo třeba vybudovat dva mohutné viadukty o délkách 170 a 180 metrů s výškou okolo 25 metrů, což není na lokální trať vůbec obvyklé. Stavba byla dokončena v roce 1854 a jednalo se o první evropskou horskou železniční trať.

Středověké městečko Řepora
Mezi Řeporyjemi a Stodůlkami naleznete ojedinělý historicko-ekologický projekt, ve kterém se můžete vrátit o několik století zpět. Záměrem středověkého skanzenu je přiblížit nejširší veřejnosti reálie středověkého období ve věrohodně ztvárněném prostředí imaginárního českého venkovského městečka postaveného z tradičních materiálů v zajímavé přírodní lokalitě, vybaveného replikami historických předmětů a oživeného dobovými postavami a ději.

Kontakty a užitečné informace:
http://www.repora.cz/, GPS souřadnice 50°2'26.902"N, 14°18'23.944"E

Oficiální stánky Prokopského údolí

Doprava:
Start i cíl trasy leží na jedné trati metra, přeprava i s koly je tedy velmi snadná a pro kola zdarma.

Tip:
Pokud se vám výlet líbil a rádi byste v hezké přírodě pokračovali někam dále, můžete na počátku Řeporyjí jet ne doprava k náměstí, ale doleva po CT A11. Povede vás na jih, přes Zadní Kopaninu k přírodním parkům Cikánka a Radotínský háj až do Radotína, odkud se na Smíchovské nádraží dobře dostanete vlakem.

A komu se nechce šlapat, vemte to z druhé strany :-)