Naučná stezka Se Čtyřlístkem okolo Blaťáku

Vydejte se společně s Fifinkou, Bobíkem, Myšpulínem a Pinďou na výlet kolem komiksového rybníku Blaťáku. Navštívíte zajímavé skalní útvary, dozvíte se nejeden zajímavý příběh, a to nejlepší vás čeká na konec.
Celá trasa naučné stezky je vedena po žluté turistické trase okolo Máchova jezera (cca 15 km), je vedena převážně po lesních cestách a je vhodná pouze pro horská kola a terénní kočárky. V letních měsících si trasu můžete zkrátit pomocí lodní dopravy či výletního vláčku.

Trasa není vhodná pro vozíčkáře!

Před samotným putováním po naučné stezce Se Čtyřlístkem okolo Blaťáku doporučujeme s sebou jako povinnou výbavu našeho průvodce, kterého můžete zakoupit v Infocentru či Muzeu Čtyřlístek, a hlavně obyčejnou tužku, kterou budete potřebovat na překreslení obrázků! Průvodce si před samotnou cestou pořádně pročtěte!

Naše putování začneme v Doksech na náměstí, kde se u turistického rozcestníku napojíme na žlutou turistickou značku. Ta nás povede od kostela dlážděnou Nerudovou uličkou dolů směrem k sádkám. Projdeme kolem sádek a budeme dále pokračovat rovně, mineme tenisové kurty a zanedlouho dorazíme na první zastavení naučné stezky.

1. zastavení naučné stezky Se Čtyřlístkem okolo Blaťáku se nachází v Kuřivodské ulici u dětského hřiště. Zde se můžete dozvědět informace o nedalekém skalním útvaru nazývaném Králův stolec, kam budou naše kroky dále směřovat. A pokud máte po ruce našeho průvodce, vytáhněte tužky a pusťte se do obkreslování prvního obrázku.

Od prvního zastavení nás povede žlutá turistická trasa přibližně 1 km lesem k turistickému rozcestníku a odbočce na Králův stolec. Po návštěvě Králova stolce se vrátíme zpět po stejné cestě k turistickému rozcestníku, odkud budeme dále okračovat po žluté turistické trase na Břehyň.

Břehyňský rybník patří k jedněm z nejstaršík rybníků u nás a je významným hnízdištěm některých druhů ptáků jak např. Orla mořského. Pokud budete mít štěstí, můžete zde spatřit také zástupce něktrých chráněných obojživelníků. Z hráze Břehyňského rybníka je jedinečný pohled na hrad Bezděz a pokud jste se jím již pokochali, následujte dále žluté turistické značení.

Cesta nás dále vede osadou Břehyně. Zanedlouho narazíme na silnici vedoucí okolo Máchova jezera, tu přejdeme a vydáme se do vzrostlého borového lesíka (stále po žluté turistické značce). Po několika stech metrech se před námi otevře pohled na zajímavé skalní útvary, jsou to po levé straně Čihadlo a po pravé straně Havířský vrch. My pokračujeme stále rovně písčitou cestou. Zanedlouho nám žluté turistické značení bude uhýbat doleva, ale my toto značení opustíme a pokračujeme stále rovně do kopce !!!!

Právě jsme došli ke druhému zastavení, které se nachází na úbočí vrchu Borný. Na tomto zastavení se dozvíme zajímavé údaje o skalních útvarech, které jsme cestou minuli. Samozřejmě kromě svačiny také vytáhneme z batůžku tužku a překreslíme druhý obrázek.
Na okolních stromech si všimneme žlutého trojúhelníčku v bílém rámečku, to je značení, které by nás zavedlo na tzv. Napoleonovu vyhlídku, odkud je jedinečný pohled na Máchovo jezero.

Pokud jsme již načerpali dostatek sil, budeme pokračovat v cestě dále.

V lokalitě Borný se nachází velké množství různých značek. Potkat zde můžete žluté a červené trojúhelníky, což je značení běžeckého a cyklistického okruhu. Dva žluté či bílé pruhy nad sebou pak značí hraniční pásmo Lesů ČR, Městských lesů a Vojenských lesů. My však budeme dále sledovat žluté značení turistiské (bílý pruh, žlutý pruh, bílý pruh).

Procházíme lesem kolem rekreačních středisek, dále po žluté, dokud cesta nezačne stoupat do kopce. To je znamení, že stoupáme na vrch Šroubený. Půjdeme-li po jeho úbočí, naskytne se nám spousta krásných výhledu na Máchovo jezero a okolí. Průrvou pískovce se dostaneme až k samotné hrázi Máchova jezera, odkud nás cesta vede k poslednímu zastavení naší stezky.

Zde opuštíme žlutou turistickou značku a vydáváme se po červené, tzv. Jarmilině stezce do Doks. V Doksech vyjdeme u centrálního parkoviště a odtud nás městská navigace (žluté směrovky na zeleném sloupku) nasměřuje na místní knihovnu, ve které se nachází již cíl naší cesty, a to Muzeum Čtyřlístku.