Rodným krajem K. J. Erbena - varianta 1

Trasa č. 5 – Turistická, rodným krajem K. J. Erbena

Doporučeno pro:  pokročilejší cyklisty
Charakteristika trasy: Trasa je vedena převážně po silnicích 3. třídy.
Délka: 38 km, střední až vyšší převýšení
Druh kola: trek, silniční
Start/ cíl: DK – nám. T.G.M. Možnost parkování v centru města.

Ze začátku trasy se přesvědčíme o tom, že naše město leží v údolí. Z náměstí totiž pojedeme směr vlakové nádraží a až do vsi Zálesí pošlapeme stále do kopce, což je cca 5 km. Odměnou nám budiž jen slabý provoz na této silnici. Ze Zálesí do Doubravice pozor! – křížení s hlavní silnicí – po sjezdu zahneme hned za mostkem vpravo do prudkého, zato však nedlouhého kopce a pokračujeme směr Zábřezí, Trotina, Miletín.
Právě Miletín je rodištěm Karla Jaromíra Erbena. Můžeme zde tak navštívit nejen jeho rodný domek, ale i nově otevřenou naučnou stezku po místech, která se pojí se spisovatelovým životem a dílem. V Miletíně také můžeme sestoupit do velkého středověkého sklepení pod kostelem a na zámku shlédnout expozici českého ochotnického divadla. V neposlední řadě je zde na náměstí hospůdka s místním pivovarem (točí se tu Pytlák – nekombinujeme s Myslivcem!) a v Erbenově cukrárně vyrábějí a prodávají výborné perníčky s ořechovou náplní tzv. "modlitbičky". Hořické trubičky mají samozřejmě taky :)
Pokud nám Miletín nezabere celý den, vyrazíme dál, na Zvičinu, nejvyšší vrchol Podkrkonoší.
Z náměstí v Miletíně zamíříme po silnici směr Lázně Bělohrad a hned za cedulí označující konec obce Miletín zahneme vpravo směr Třebihošť. Stoupáme po silničce mírně do kopce a po vjezdu do lesa si po pravé straně v údolí Bystrého potoka můžeme všimnout zrekonstruované kapličky areálu Miletínských Lázní (známých také jako Svatojánské lázně) - určitě stojí za zastavení.
Pokračujeme do Třebihoště, kde v hospůdce U Lípy na návsi čepují královédvorské pivo Tambor. Dál se dáme v Třebihošti vlevo, abychom za vesnicí mohli podniknout prudší stoupání do zvičinského sedla, kde je i pěkná barokní kaplička.
Poté šlapeme dál po silničce do obce Zvičina, odkud je to už jen malý kousek na samý vrchol, čnící nad krajinou ve výšce 671 m.n.m. Odměnou za všechna stoupání nám může být krásný výhled na Podkrkonoší, ze sjezdovky za dobrého počasí pak uvidíme Krkonoše a Ještědsko-Kozákovský hřbet!
Na vrcholu se jistě rádi občerstvíme v Raisově chatě, kde před nedávnem po letech znovu zpřístupnili rozhlednu.
Z vrcholu se vrátíme do obce Zvičina, kterou projedeme a za ní zahneme po cyklotrase vpravo. Příjemnou lesní asfaltkou po úbočí hory dojedeme do bývalých Lázní - dnes Hotel pod Zvičinou s možností občerstvení. Dále pokračujeme do Dolní Brusnice a Bílé Třemešné (místo pobytu J.A.Komenského před odchodem do exilu), odkud pojedeme dál přímo do Dvora Králové, nebo si cestu prodloužíme odbočkou na přehradu Les Království a do Dvora Králové se vracíme přes Verdek (s dvěma krytými dřevěnými mosty přes Labe).